zondag 26 juli 2015

Vette Spaanse bruiloft

De trouwerij vond plaats volgens een strak protocol in de San Francisco kerk van Santiago. Bruid en bruidegom spraken hun tekst van papier. De pastoor was duidelijk: ‘Ik weet niets van dit paar en dat interesseert me ook niet, ik ben geïnteresseerd in de vereniging van deze mensen in het aanschijn Gods en de rol die ze in de samenleving zullen spelen.’
Later gingen we me met drie afgeladen bussen naar een oud landgoed waar de zon zorgde voor vette schaduwen onder knoestige olijfbomen. Er waren kazen, hammen en gekookte inktvis en dat was alleen nog maar wat je kon pakken bij de wijn. Later volgde een meer gangen menu met kreeft, jacobsschelpen, vis, biefstuk, ijs en koffie. Vervolgens begon het dansen en gingen mensen over op sterke drank. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit zoiets heb meegemaakt en het was zo gezellig dat er we vandaag weer met een groepje op pad zijn geweest. We waren met twee stelletjes, eentje Spaans en eentje Italiaans. Mensen die super blij zijn met het weer in Galicie. Ze komen uit Madrid en Florencia (in die laatste stad komt de vochtigheid boven de negentig). Het kan heet zijn, hier, maar, het regent om de dag en s’avonds is het best fris.