maandag 20 juli 2015

Onderhoud

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6b/Tempeh_uncooked.jpg 
Vandaag kwam een vriend langs om even te helpen met de v-snaar van de wasmachine. Die had ik een dag eerder bij hem laten liggen. We waren net aan het eten en we hebben hem ook wat van de tempé en groente opgeschept. Het was niet veel, meer voor de smaak eigenlijk. Hopelijk had hij al gegeten. Dat weten we echter niet zeker.
Hij vertelde dat hij op de verjaardag van de lieve G, twee weken geleden, met iemand in de tuin had gesproken die net een managementcursus had gedaan waar hij had geleerd dat je als manager zoveel mogelijk macht moest zien te krijgen en zo min mogelijk verantwoordelijkheid.
We dronken wat koffie en aten een koekje. We vonden dit wel een mooie samenvatting van deze tijd; veel macht, maar geen verantwoordelijkheid. Bij de banken crisis wees ook iedereen naar elkaar. Na de koffie hebben we de remblokjes van mijn fiets vervangen. Vandaag stond in het teken van onderhoud. Ik had mijn vriend gevraagd behalve de v-snaar ook een inbussleutel mee te nemen. Die heb ik niet. Na de remblokjes gingen we weer naar boven. Ditmaal dronken we thee. ‘Als je met een onoplosbaar probleem zit, moet je de vraag anders stellen,’ zei mijn vriend plotseling. Wij knikten en namen kleine slokjes van de hete thee. Het is nog een gezellige avond geworden.