donderdag 13 maart 2014

Small Data

‘I think I’m going to turn into a monster,’ hoor ik achter mij. Het is mijn Chinese kamergenoot, een linguist. Ze vraagt vaak dingen die je niet verwacht in een werksfeer. Dat is eigenlijk wel leuk. Laatst vroeg ze mij waar nou precies mijn inspiratie vandaan kwam. ‘I wonder, inspiration, where does it come from?’, zegt ze dan met een grappig soort staccato Engels. Zijzelf had nooit met inspiratie te maken zei ze, zij voerde alleen maar data in. Nu ging ze dus in een monster veranderen en dat klonk mij in de oren als een inspirerend plan. Het bleek te gaan om haar neiging zich achter de computer vol te proppen met etenswaar. ‘Het komt door die data, het is zo saai, daar ga ik van eten.’
Ik knikte en ging weer aan het werk.
Even later hoorde ik haar stem achter mij: ’Blam, according to your taste, am I too fat?'
Die vraag zag ik niet aankomen maar ik antwoordde naar waarheid dat ze naar mijn smaak prima in orde was: ' Je hoeft voor mij niet op een dieet ofzo.' 
‘Mijn Chinese vrienden zeggen tegen me dat ik enorm ben.’ Ze lacht erbij als ze dit zegt.
Ze doet dit niet om aandacht vragen. Dat lijkt wellicht zo, maar dat is niet aan de orde.
Ze is gewoon nieuwsgierig wat een Westerse man vindt van haar lichaam. Ze is verder  ook niet gepreoccupeerd met haar lichaam. Ze is gewoon data aan het verzamelen; Small Data.