maandag 24 maart 2014

Proefschieten


Het koste vierentwintig miljoen euro om de vergadering te organiseren, maar waarschinlijker is het dat de nucleaire top rond de vijftig miljoen euro heeft gekost. Daar staat tegenover dat dit goed is voor de reputatie van Nederland. Iedereen vindt het natuurlijk ook leuk om te doen. De politie, Rijkswaterstaat, het leger. Ze mogen eindelijk buitenspelen. Bij ons voor het huis is de Javastraat afgezet. Er rijdt bijna geen verkeer. Als ik rolschaatsen had wist ik het wel. Er hangt ook al de hele dag een bromvlieg boven ons hoofd. Een helikopter met venijnige raketjes aan boord, zo stel ik mij dat voor. Ik probeer dan ook zo onopvallend mogelijk naar de winkel te lopen. Niet te snel en niet te langzaam. Voordat je het weet ben je verdacht en stuurt ie zo’n raketje op je af. Ik vraag me af hoeveel wapens er momenteel in Den Haag zijn. Het moet in de vele duizenden lopen. Imeand  zei dat ik momenteel in d eveiligste buurt van het land woont. Dat vraag ik me sterk af. Iedereen heeft z’n prive leger meeegenomen. Stel je nou voor dat ze elkaar verdacht vinden. Dan krijg je een soort wapenwedloopje tussen verschillende prive legers. Voordat je het weet komt het tot gevechten in de Scheveningse bosjes en de Laan van Meerdervoort.  Als je zulke mooie spullen hebt wil je ze ook een keer gebruiken natuurlijk. Of alleen maar testen, even proefschieten voor de zekerheid. Het is wachten op de eerste dodelijke ongelukjes.