dinsdag 11 maart 2014

Demonstratie voor Turkse ambassade Den Haag

Vandaag stond er een jongeman voor de ambassade van Turkije. In zijn handen hield hij een bordje omhoog. Berkin Elvan stond er met de hand opgeschreven. Ik weet niet hoe lang hij er al stond. Er waren reeds twee agenten bij hem. De politiemacht was weer eens twee keer zo groot als het aantal demonstranten. Dat gebeurd vaker in Den Haag, men is hier wel van voorzorgsmaatregelen. De jongen staarde in opperste concentratie naar een raam ergens boven de deur van de ambassade. Misschien wilde hij de ambassadeur recht in de ogen kijken? Dat de ambassadeur, of een van zijn medewerkers de eenzame demonstrant gezien had, was zeker. Anders waren de agenten er niet geweest. Die kwamen natuurlijk even kijken of er wel een vergunning was. Omdat een demonstratie zonder dat erover geschreven is niet bestaat besloot ik enkele vragen te stellen aan de agenten en maakte ik bovenstaande foto.
‘Wat gebeurd hier?’ vroeg ik.
‘Meneer is aan het demonstreren,’ zei de agent.
‘Wat betekend Berkin Elvan?’ wilde ik weten. De agent wist het niet.
Op internet lees ik over Berkin Elvan. Hij is vandaag overleden na een langdurige coma waar hij in was geraakt omdat een gasgranaat tegen zijn slaap was gekomen tijdens Gezi park demonstraties. Geen wonder dat er maar een demonstrant was. De Turken in Nederland schijnen nogal pro Erdoğan te zijn. Dat bewijst maar weer dat je met gemak in het Westen kan wonen, er van kunt profiteren, maar er tegelijkertijd anti-westerse gevoelens op na kan houden. Mensen blijven wat dat aangaat vaten vol contradicties. Toen ik ' s avonds weer langs de ambassade reed was de jongeman verdwenen. Was hij zelf weggegaan, of weggehaald door de politie ? Het was moeilijk te zeggen. Al zal dat laatste me niet hebben verbaasd. Er zouden best nog wel eens economische belangen in het geding kunnen zijn en Erdoğan hoeft maar te dreigen met een boycot of we zullen doen wat hij van ons verwacht. De angel uit een demonstratie halen? Geen probleem, meneer had toch al geen vergunning.