maandag 1 april 2013

Pasen

http://ampresss.files.wordpress.com/2011/12/igp.jpg?w=690 
Vandaag belde ik Desmond Mensah, de Afrikaanse automonteur die mij de afgelopen maanden het vak heeft geprobeerd bij te brengen. Donderdagochtend was ik vertrokken uit Ghana, maar ik had nog niet de kans gezien hem te bellen. Het had ook niet eerder gekund, zo bleek. Desmond had op donderdag vreemde klachten gekregen en was naar het ziekenhuis gegaan. De volgende ochtend werd hij wakker in een politiecel. Niemand had hem verteld wat hij had misdaan. Gelukkig had hij bekenden bij de politie en uiteindelijk heeft dat geholpen. Ik vroeg hem hoe hij zich voelde. Hij vertelde dat hij alleen maar kon lachen toen hij weer buiten was. Frisse lucht, dat had hij gemist. Dinsdag wordt hij verhoord. De aanklacht is een gewapende roofoverval in een dorp waar hij nog nooit is geweest. Als je niemand kent, kan je volgens Desmond gemakkelijk een maand voor niks achter de tralies verdwijnen.Hij kende een rechercheur, maar het duurde dus alsnog vier dagen voor hij vrij kwam.