vrijdag 17 augustus 2012

VAD:urn/brieven


Vandaag kregen we op het scheidingsstation bezoek van twee tienermoeders. Ze hadden niks bij zich om te vernietigen, behalve dan een stuk van hun buik. We vonden dat niet erg. We zijn er voor iedereen, ook voor tienermoeders maken we graag wat tijd vrij.  Maar hun buik mochten ze houden. We raakten in gesprek en een van de tienermoeders werd een beetje verliefd op Melle, dat gebeurd bij tienermoeders doorgaans sneller dan bij andere mensen. Ze vond dat Melle zo’n leuk overhemdje aanhad. Om hem een plezier te doen wilde ze wel de urn van haar overleden kind een tijdje bij ons stallen. ‘Dat is niet nodig,’ zei Melle. ’We willen echt alleen maar spullen die nog zijn blijven staan in huis of in de schuur en die misschien iedere keer weer worden verhuist, maar waar je eigenlijk vanaf moet, wij helpen je daarmee.’
Ik weet nog wel wat, zei haar vriendin. ‘Mijn ex was een loverboy en de brieven aan hem heb ik nog wel bewaard. Die mogen van mij ritueel verbrand worden.’
De baby’s begonnen te huilen en de dames maakten zich uit de voeten. Ik begeleidde ze even naar de uitgang. Voordat ze weggingen zei ik nadrukkelijk gedag tegen het meisje van de loverboy. Ik keek haar aan en zei dat ik ernaar uitkeek om haar weer te zien.
’Vergeet je niet de brieven mee te nemen, wij zijn heel erg blij mee en het is ook goed voor jou.’