Vandaag gaf ik een lezing in Wieringerwerf. Ik moest het even
opzoeken op de kaart en het bleek niet echt een openbaar vervoer vriendelijke
plek te zijn. De seminar, over de toekomst van
Operatiekamer, vond plaats in een loods van Interflow
(onderdeel
van BAM en gespecialiseerd in schone lucht zoals ze zelf stellen op hun
website). Bij aankomst met de auto werden we naar de parkeerplaats
gedirigeerd door
verkeersleiders in lichtgevende hesjes. Er werd alles aan gedaan om te
voorkomen dat we zouden verdwalen. Binnen werden we onthaald met
broodjes en
koffie. Op alle tafels stonden vlaggetjes met logo’s van de drie
partijen die het seminar organiseerden. Later kwamen er zelfs gebakjes
met de namen geschreven op een stukje marsepein. Het mooiste van alles
vind ik in zo’n
geval de mandjes waarin kleine rolletjes pepermunt liggen als
promotiemateriaal. Ik houd van dit soort tot in detail doorgevoerde
huisstijl-dingetjes. De
corporate identity, zeg maar. De commercieel directeur van
Interflow heette ons welkom en begon aan een tamelijk indrukwekkende
lijst met veiligheidsinstructies. Eerst ging het
natuurlijk over de nooduitgangen, waar die zaten en hoe je die kon bereiken. We
werden nadrukkelijk gewezen op de aanwezige bedrijfshulpverleners waar iedereen
naartoe kon met een probleem. Er zou ook een defibrillator
aanwezig zijn. Deze nadruk op veiligheid en de mogelijke gevaren die op de loer
zouden kunnen liggen zorgde er toch voor dat ik een beetje ongemakkelijk in
mijn stoel begon te schuiven. Hoe gevaarlijk was het hier eigenlijk? Ik voelde even aan mijn hartslag, ik
heb last van een lage bloeddruk. Gelukkig stelde de aanwezigheid van een defibrillator mij gerust.
.