woensdag 27 juni 2012

Laarsjesman


 
Een van mijn favoriete zonderlinge figuren in de stad Groningen is de laarsjesman. Hij loopt als het even kan in een korte broek en draagt daar prachtige vrouwelijke laarzen onder. Vandaag sprak ik hem aan en vroeg hem hoeveel laarzen er in zijn collectie zitten. ‘Ik heb ze niet geteld maar het zijn er tientallen.’ De laarsjesman heeft een weekend vrij abonnement waarmee hij heel Nederland doorreist om steden te bekijken. ’Als ik dan alles heb gezien, ga ik opzoek naar een schoenenwinkel om te kijken of er nog wat voor me bij zit. Maar alleen als ik alles van de stad heb gezien.'
De Laarsjesman doet werk via maatschappelijke dienstverlening, zegt hij. ‘Op mijn werk draag ik altijd een lange broek zodat mensen er geen aanstoot aan kunnen nemen.’
De Laarsjesman heet Mark.