woensdag 20 juni 2012

Koning


 
‘De bijbel zit er zo in geramd dat alles wat ik lees zich daartoe verhoudt’ , zei mijn vriend. ’Maar dat is heel handig want er is binnen het Christendom over allerlei problemen nagedacht. Je hebt kennis die van bovenaf wordt opgelegd, maar ik ben benieuwd naar hoe het individu in beweging kan worden gebracht zodat hij als het ware de kennis in zichzelf ontdekt. Dat kan bijvoorbeeld door een socratisch gesprek waarbij je de foute kennis eerst afbreekt en dan weer nieuwe kennis probeert op te bouwen. In de bijbel staan ook tal van voorbeelden, zoals Nathan die David het verhaal van de rijke boer vertelt die een lam van een arme boer slacht in plaats van een van zijn eigen talrijke lammeren. Als David kritiek levert op die boer dan levert hij eigenlijk kritiek op zichzelf. Hij heeft immers de vrouw van een hoge officier afgepakt door de officier te doden.

Ik zou zeggen; een filosoof, zoals mijn vriend, moet een keer per maand bij grote bedrijven de 'board of directors' aan een socratisch gesprek onderwerpen.  De kunst van het leren is in dit geval je eigen irritatie overwinnen over de impertinente vragen die worden gesteld en tolereren dat je eigenlijk niks weet. Uiteindelijk zou een filosofenkoning als CEO van grote financiĆ«le instellingen misschien wel de oplossing zijn voor de financiĆ«le en morele crisis. Dat kan natuurlijk alleen onder de voorwaarde zoals Plato die had bedacht; de koning mag helemaal niets verdienen.