maandag 18 juni 2012

Schoenmaker


Ooit had ik een Iraanse kapper in Groningen. Hij hield van zijn vak en het pand waarin hij zat. Ze hebben hem met geweld moeten verwijderen, de gemeente had een andere bestemming gevonden voor het pand en hij wilde niet weg. Lees hier meer over hem en hier. Nu heb ik een voormalig Koerdisch verzetsstrijder als schoenmaker. Hij vocht ooit tegen het regime van Saddam Hoessein, nu heeft hij mijn suède schoenen van hun oude spekzolen ontdaan en er nieuwe witte zolen onder gezet (geen spekzool). In Irak verzette de Koerden zich tegen de arabisering van hun cultuur. Daarom had ook mijn schoenmaker de wapenen opgenomen. Op zijn twintigste belandde hij in de gevangenis, maar kwam na een tijdje vrij door  de uitruil met andere gevangenen. De reden voor zijn bevrijding was dat ze cruciale informatie aan hem zouden kunnen ontfutselen. Vervolgens is hij gevlucht. Eerst naar Duitsland, maar daar vond hij het niks aan vanwege de neonazi’s die stenen gooiden tegen de ramen van het asielzoekerscentrum. Hij zei dat hij liever terug ging naar Irak dan te wonen in een land met neonazi’s waartegen hij zich niet kon verdedigen. ‘In Irak had ik tenminste nog een Kalasjnikov,’ zei de schoenmaker terwijl hij vol trots de door hem gerepareerde suède schoenen aan mij overhandigde. Ik moet zeggen; het is echt vakwerk. Hij komt dan ook, naar eigen zeggen, uit een oud Koerdisch schoenmakersgeslacht.