zondag 3 juni 2012

Aanbevelen


 
Ik krijg regelmatig een stapeltje Groene Amsterdammers van een vriend, of hij er zelf aan toe komt ze te lezen, weet ik niet. Hoe dan ook staan er vaal lezenswaardige artikelen in de Groene, die niet per se stante pede gelezen hoeven te worden. Zo las ik vandaag in de Groene van 9 februari 2012 het essay van John Gray over de vraag waarom Sigmund Freud vandaag de dag weer irritatie en controverse weet op te wekken. Gray citeert Freud uit diens ‘Unbehagen in der Kultur’ (1930):’ Ik bezit niet de moed om voor mijn medemensen te verrijzen als een profeet, en ik buig voor hun verwijt dat ik hun geen troost kan bieden (…)’
Op een moment dat we nu juist opzoek zijn naar troost en betekenis zegt Freud: ’Ik kan je niet helpen.’ Gray zoekt verder het antwoord voor het ongenoegen met Freud dat hij weigert de mens mooier te maken dan hij is. Sterker nog in een brief aan Einstein heeft hij het over het ‘actieve instinct voor haat en destructie’.
Op basis van dit artikel heb ik besloten dat ik meer van Freud wil weten. Toen hij na de Anschluss Wenen verliet en gedwongen werd een verklaring te ondertekenen waarin stond dat hij goed behandeld was, voegde hij daar in zijn eigen handschrift aan toe: ’Ik kan iedereen de Gestapo van harte aanbevelen.’