vrijdag 29 april 2011

Baboeschka


De mediacultuur waarin wij leven maakt het noodzakelijk dat iedere grote organisatie z’n informatiestromen zorgvuldig kanaliseert. Bij het schrijven van mijn ‘stage verslag over de operatiekamer’ heb ik uiteraard ook met zo’n organisatie te maken gehad en wel met Bureau Voorlichting van het UMCG. Alle namen moesten worden geanonimiseerd, inclusief die van een zekere patient Jeltsin. Dat gewone stervelingen een zekere anonimiteit gegund moet worden is begrijpelijk. Maar Boris Jeltsin, de sloper van de SovjetUnie? Dat is vreemd, want daar wisten we alles toch al van? Beroemde figuren zijn altijd een beetje publiek bezit geweest, dat is het risico van hun vak. De president van Nigeria Umaru Yar'Adua heeft een zwak hart en lijdt aan een nieraandoening. Hierdoor ontstonden er serieuze vragen over zijn leiderschap. Ook bij Jeltsin speelde zijn gezondheid vaak een rol. Er werd door de internationale pers veel over geschreven. Het is ook nooit een publiek geheim geweest dat president Robert Mugabe van Zimbabwe begin dit jaar voor een oogoperatie in Singapore is geweest.Over Jeltsin schrijf ik dat Groningse professor Michiel Staal in 1999 op hem geopereerd heeft. Wie dat een schending van patient gegevens noemt parodieert het ministerie van propaganda en informatie van een kleine dictatuur. Vooral ook omdat de 'anekdote'over de operatie door Michiel Staal gewoon is terug te lezen op de wikipedia pagina van Boris Jeltsin. Omdat ik schrijf over het theater van de operatiekamer heb ik bureau Voorlichting gevraagd om een schriftelijke verklaring, dat lijkt me een aardige toevoeging in een voetnoot bij patient Boris Jeltsin, die voor de gelegenheid Baboeschka Moskovskaya genoemd zal worden.