zaterdag 16 april 2011

De witte nacht


Gisteren: Ik ontmoet Paolo bij het reisbureau van de vriend van Claudia in de wijk Brera. Ze waren open. Alles in deze wijk is vannacht open. Het is een oude traditie, die de Witte nacht wordt genoemd en die altijd op vrijdag plaatsvindt gedurende de designweek. De straten bruisen van de mensen.  Clauadia en haar vriend Matteo waren ooit samen in Tibet geweest en Matteo was in de weer met een Tibetaanse kom, waar volgens hem tien soorten metaal in waren verwerkt. Er zat water in de kom en door er met een soort klepel omheen te draaien spettert het water door de fibrering op. Hij vertelt dat het een vorm van massage is, je zet de kom op iemands  hoofd en door de klepel langs de rand te bewegen ontstaat er een aangename fibrering.Waar dat water voor dient is onduidelijk, maar je zult op die manier ongetwijfeld met de sterkte van de fibrering kunnen experimenteren.' We hebben een relatie, Matteo en ik, althans ik vind van wel, hij denkt daar anders over.' Het reisbureau trekt weinig aandacht, mensen willen geen reis boeken in de witte nacht, mensen zijn opzoek naar gratis champagne. Omdat we de Tibetaanse kom van Matteo na een tijdje wel gezien hebben, zetten Paolo en ik het weer op een drafje. Het lijkt me wat overdreven om de hele tijd zo snel te lopen, maar omdat ik me niet wil laten kennen en me graag wil aanpassen aan mijn gastheer draaf ik met hem mee. Op deze manier liepen we vrij doortastend een binnenplaats van een museum op waar we werden verwelkomd met stampende muziek. Iemand vroeg nog of we geregistreerd waren. 'Uiteraard', zeiden wij hierop. We waren weer eens binnengedrongen op een design feest. Gratis champagne en hippe mensen en zo saai dat je accuut weer weg wil. Dat is ook de designweek, een marketing event voor auto's en mobiele telefoons.