maandag 31 januari 2011

Hertog Bram






Ik zit in de trein naar het noorden. Naast mij zit iemand een zak chips leeg te eten en Dr. Pepper te drinken. Het is niet iets dat je verwacht in de eerste klas. De persoon is extreem dik, dus hij zou het eigenlijk niet moeten doen. In de Volkskrant van dit weekend roept de in Hongarije woonachtige Jaap Scholten de aristocratie en bovenklasse van Nederland op om zich weer te tonen in het maatschappelijk veld. Hij schrijft dat ze het goede voorbeeld weer zouden moeten geven. Ook ik voel me bij tijd en wijle een aristocraat. Je ziet het alleen niet aan mij. Dan is het vreemd om iemand op hysterische wijze een zak chips uit zijn handen te slaan en als een dolle diens blikje Dr Pepper door de coupe te schoppen. Hij zou het niet begrijpen want hij weet niet dat ik eigenlijk een hertog ben, iemand met recht van spreken. Hertog Bram.