dinsdag 18 januari 2011

Gunnen

http://www.amt.nl/upload/45106dbe-a618-41ab-b62f-cc32860a3802_image8343163028589357837.gif
 

Vanmorgen om zes uur stonden Melle Smets en ik in de druipende regen tussen oost Europese autohandelaren op het terrein van de grote wekelijkse tweedehands automarkt van Europa. Ons safari mobiel is op en we wilde een nieuwe hebben.De auto’s zijn tussen de 4 en 6 jaar oud en er wordt tussen de 5 en 6 duizend euro voor gevraagd. Het zijn auto’s waar wat mee aan de hand is, natuurlijk, of waar gemakkelijk iets mee aan de hand zou kunnen zijn. Ze zijn hoe dan ook niet meer zo handig voor de Nederlandse markt omdat een reparatie hier zo duur is en dat is precies ook de reden waarom de wagens nog wel populair zijn in Oost Europa. Het is heel simpel; je bent in Polen 100 euro voor een reparatie kwijt waar je in Nederland 1000 kwijt bent.


Overigens werd het Melle om die reden afgeraden op de automarkt een safarimobiel  te kopen omdat je nooit precies weet wat er mee aan de hand is. Toch weet je dat ook nooit zeker bij een garage en de verkopers zijn, bij wet verplicht, allemaal regulier handelaren die vaak ook een garage hebben. Dus wat is het verschil? Bij auto handel is het zo; je weet dat je opgelicht wordt de vraag is alleen wie gun je je geld?