zaterdag 17 januari 2009

Twee maten



In de Volkskrant van 14 januari schrijft Rolf Bos dat het toch opvallend is dat
Moslims zoveel demonstreren tegen het conflict tussen Israël en Palestina. Als een pavlov reactie gaat men overal de straten op. Er wordt zelfs in Khartoem gedemonstreerd tegen Israël, de VS en het westen in het algemeen. De situatie is er nogal explosief. Khartoem, of all places! In Darfur zijn door de oorlog daar al meer dan 300 duizend doden gevallen en de Arabische wereld zwijgt als het graf, geen enkele demonstratie tegen het geweld in die regio. Op de voorpagina van de Volkskrant dit wekeend staat op een foto een schoolklas die drie minuten stilte in acht neemt voor doden in Gaza, dat zijn er 900 tot nu toe. Is dat ook gebeurt met Darfur? Ik kan het me niet herinneren. De Arabische wereld is opvallend stil als het om Darfur gaat. Hoe zou dat toch komen? Heeft het er misschien mee te maken dat in Darfur moslims moslims afmaken? Israël mag dan fosfor bommen gebruiken, ze trekken ten minste niet moordend, verkrachtend en brandstichtend door Gaza. Wat de arabieren in Darfur doen is etnische zuivering, wat de israeli in Gaza doen is vooral een hoploze zaak. Sudan staat nog op het lijstje van de Amerikanen om er binnen te vallen, ik hoop dat het er nog van komt want het lijkt me een moreel te rechtvaardigen oorlog. Ik ben dan vooral benieuwd naar de reactie van de Arabische wereld.