zondag 4 januari 2009

Het gevoel is altijd gebleven


We reden vanaf de Albert Heijn XL over de Hogewal linksaf de Zeestraat in langs het Hilton Hotel, dat al ongeveer een jaar in aanbouw is en ik zei:’In China was het allang afgeweest’. ‘ja’, zei G,’ Dat zal ook wel weer met de crisis te maken hebben’. Ik sloeg rechtsaf de Sophialaan in, langs de ambassade van Canada. Dit is een route die G nooit neemt, dat heeft met persoonlijke voorkeur te maken. Ooit lang geleden toen we nog niet in Den Haag woonden kwam ze daar vaker. Met lijn drie kwam ze dan vanaf haar oma over de rotonde van de Alexanderstraat en de Sophialaan waarop een ruiterstandbeeld staat. Een ding dat Willem III daar nog heeft neergezet en volgens mij iets met Nederalands Indie te maken heeft.’Toen wist ik nooit waar ik was, ik kon me op geen enkele manier oriĆ«nteren en ook al weet ik nu heel goed waar ik ben is dat gevoel is altijd gebleven.’