dinsdag 29 mei 2012

Ibuprofennetje


 
Ik ben de Ondergang van de Batavia aan het lezen, geschreven door Mike Dash. Ook ik ben me gaan verdiepen in de Nederlandse geschiedenis, niet wegens schaamte waarover ik zaterdag al schreef, maar omdat ik met koorts in bed lig en dit boek binnen handbereik lag. Soms moet je het doen met datgene wat in de buurt ligt. Er was gisteren een urine leider ontsteking geconstateerd, vandaar de koorts. Inmiddels slik ik anti-biotica, maar ‘s nachts lig ik te ijlen, van het leven op de Batavia. Er zaten driehonderd man op zo’n schip en de matrozen lagen helemaal onderin, tussen de trossen touw op matjes. Ik woelde vannacht van de ene zij op de andere zij, telkens weer om de volgende matroos te ontwijken. Het boek is zeer levendig geschreven. Ook na een ibuprofennetje was het nog goed.