vrijdag 18 mei 2012

Aardstraling


 
Vandaag ontmoette ik een ouder echtpaar, dit wederom in verband met de klus waar ik mee bezig ben over de  grenzen van de stad. Dit echtpaar woonde op een streepje grond dat ze huren van de gemeente aan de randen van het stadspark niet ver van de polyester iglo. Ze hebben er een mooi plekje, vlak langs een kanaaltje waar eenden in drijven. Die eenden hebben kuikentjes. ‘We moeten ervoor zorgen dat die kleintjes zo snel mogelijk worden vetgemest anders redden ze het niet, het zijn er nu zes maar het zou me niet verbazen als er morgen nog maar vier zijn. Ze worden opgevreten door snoeken,’ zegt de man van het echtpaar. Hij heet Bertus en heeft me ook voorgedaan hoe je met een wichelroede kan aantonen dat er ergens een kabel in de grond ligt. ‘De aardstraling wordt op de plek van de kabel verstoord,’ zei Bertus.
Het stel voldoet wat mij betreft uitstekend aan het beeld van een grensbewoner.