zaterdag 5 mei 2012

Hits


 
Vorige week was ik aanwezig op het symposium 'De Nacht van de Filosofie'.  Eventjes was ik een zaal ingelopen waar Filip Buekens, een Vlaamse komiek zo dacht ik eerst, z’n verhaal mocht houden. Hij blijkt professor taalfilosofie te zijn aan de universiteit Tilburg. Buekens was iets aan het doen wat volgens mij zijn favoriete bezigheid is; Slovoj Zizek bashen. Hij deed het namelijk met plezier. Eerder al heeft Buekens Lacan en Freud aangepakt zo lees ik in zijn bibliografie. De vraag reist:’wat heeft Buekens zelf te melden?’
Op die donderdag in Groningen liet hij ondermeer tabelletjes zien waarop je kon aflezen hoeveel hits je kreeg als je ‘Slovoj Zizek + bullshit’ intikte. Ook kwam er een foto voorbij waarop de Marxistische denker samen met zijn vrouw te zien was. Dat is een Argentijns model. Een oppervlakkige toeschouwer krijgt vooral de indruk dat Buekens jaloers is op de populaire filosoof. Want met welke combinatie je de naam Zizek ook in tikt, het aantal hits blijft duizenden keren hoger liggen dan die van de naam Buekens.