dinsdag 21 februari 2012

Waar de blaren vliegen zwijgen de poezen.

Een surrealistische roman, ‘ De laatste nachten van Parijs’, geschreven door Philippe Soupault is tot stand gekomen volgens de zogenaamde techniek van het automatische schrijven (ecriture automatique). Ik weet niet wat ik me erbij voor moet stellen, bovenstaande zin is een poging tot automatisch schrijven, maar is in feite door mij gecomponeerd. Sterker nog, er is sprake geweest van effect bejag (het plaatje daarentegen heb ik zo snel gekozen dat ik er niet bij na heb kunnen denken). Vanavond heb ik hetzelfde geprobeerd met koken. Het ging om restjes van gekookte bieten, een bosje kousenband, luchtige gefrituurde tofu (een soort sponsjes) spinazie, een ei en pittige dipsaus. Eigenlijk mikte ik de hele zooi gedachteloos bij elkaar. Een vorm van ‘cuire automatique’, zo stelde ik mij voor. Het resultaat was heel goed te eten. Natuurlijk wel met een scheutje sojasaus om het af te maken.