maandag 6 februari 2012

Vrijbuiter

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Mathias_Knei%C3%9Fl_1901_002.jpg
Het viskraampje hier om de hoek, op het Nassauplein, had ons gisteren vis op de pof gegeven. Makreel van groothandel Esser uit Scheveningen.Vandaag kwam ik geld brengen en de man begon net als gisteren vrolijk te babbelen: ‘Kneissl, daar heb ik nog ski’s van gehad.’ Ik wist niet waar hij het over had maar hij wees naar mijn gewatteerde ski-jas die ik ooit in Antwerpen in een tweedehands kledingwinkel had gekocht. ‘Die ster met die lange punt dat is hun logo, ze hadden ski’s van de rode ster, de zwarte ster en de witte ster. Kneissl ski’s, dat was een begrip, dat waren de eerste waarmee je een beetje robuust een berg af kon gaan. Een paar jaar geleden heb ik ze weggegooid, ze waren loodzwaar en skiën doe ik ook niet meer.’
Kneisll blijkt ook de naam te zijn van een beroemde bandiet en vrijbuiter uit Bavaria (de kleine man op de foto). Vooral populair onder de boerenbevolking omdat hij de autoriteiten vaak te slim af was. Op wikipedia is zijn wild west-achtige verhaal te lezen.