zondag 12 februari 2012

Associaties

Ik maak altijd en praatje met de dame bij mijn vaste koffiewinkel. Daardoor heb ik het gevoel dat mijn koffie beter smaakt. Koffie met een persoonlijk verhaal. Ik had haar al een tijdje niet gezien en nu was ze zwanger. ‘Maar die zwangerschap is niet de reden geweest van mijn afwezigheid. Het was wel zwangerschap gerelateerd. Ik moest geopereerd worden.’ Er bleek een goedaardige poliep op haar eierstok te zitten. Terwijl haar verhaal steeds gedetailleerder werd, zei ik steeds minder. ‘Ik voelde op een gegeven moment een tennisbal zitten,’ zei ze. ‘Het bleek te gaan om een klomp cellen die het signaal hadden gekregen om haar en nagels aan te maken.’ 
Ik huurde eens een huis van iemand die drie maanden weg was. Aan het voeteneinde van zijn bed lag op de vloer een berg teennagels; de oogst van jaren vermoed ik.  Ook haar in het afvoerputje vind ik niet aangenaam. 
Haar en nagels in een klomp met cellen ter grootte van een tennisbal. Het is niet bepaald de associatie die je wilt hebben bij het koffiedrinken. Groningse onderzoekers hebben aangetoond dat je bij het verwerken van een trauma het beste de beelden en gedachtes die ermee gepaard gaan, kunt negeren. Focus je op iets anders, is hun advies. Daar werk ik nu aan. Ik drink koffie en focus me op het eten van chocolade. Tip: Pure chocolade,cranberry van Bonvita. Ik proef de smaak van echte cacaobonen. De beste remedie tegen haar en nagels in je koffie.