zondag 12 februari 2012

Kruisje

https://mail-attachment.googleusercontent.com/attachment?ui=2&ik=e3af337f39&view=att&th=1356ebb9d530b958&attid=0.1&disp=inline&safe=1&zw&saduie=AG9B_P9ZVnJx2xcvmcVm3BuH3tB7&sadet=1329002811950&sads=Dx8JYbjDnyJu6VrHSTP32kT4nSI&sadssc=1Een vriend van mij vroeg gisteravond of ik vandaag de Elfstedentocht met hem wilde rijden. Ik zei dat ik er even over na moest denken, ook al wist ik direct dat ik het nooit zou doen. Vandaag ben ik met hem en anderen vanaf Onder den Dam in Groningen richting Harlingen geschaatst. We kwamen onderweg teveel bekenden tegen en toen zijn we ook nog tien kilometer omgereden waardoor Harlingen er niet meer in zat. Het is Oude Leye geworden, toen was het gelukkig donker want na tachtig kilometer was ik er wel klaar mee. Voor de mensen met wie ik mee was mocht het nog wel even doorgaan. Ik zei dat ik ook graag zou doorgaan maar dat ik het te gevaarlkijk vond. Onverantwoord, zei ik,  dat klinkt namelijk professioneel. We kwamen overigens de ene Elfsteden rijder na de andere tegen, ook in het donker. Niet iedereen had een lampje op zijn hoofd. Er moeten honderden mensen zijn geweest die vandaag ondanks alles de Elfstedentocht zijn gaan rijden. Later zag ik dat het bij de Bonkervaard  helemaal vol stond met auto’s. In de zwarte duisternis zag je sliertjes met lampjes naderen. De mensen waren de elfsteden schaatsers  aan het opwachten. De tocht der tochten is gewoon doorgegaan zonder dat deze georganiseerd was en zonder dat iemand het in de gaten had want er waren helemaal geen camera's bij. Eigenlijk is dit de echte authentieke elfstedentocht, een schaatsevenement zonder camera's. Reken maar dat ze hebben afgezien, helemaal zonder publiek.