vrijdag 11 maart 2011

Lieve mensen


Vandaag kreeg ik een tip om eens te gaan kijken bij de flux factory, een kunstenaars collectief in Queens. Ik ben nieuwsgierig ingesteld en soms denk ik wel eens dat er elders dingen gebeuren waar ik bij moet zijn. Vaak loopt dat uit op een teleurstelling. Het collectief waar we terecht kwamen was gevestigd in een oud pakhuis en er was een collectieve keuken waar iedereen zat te eten toen we binnen kwamen. Er was ook een Nederlandse kunstenares aanwezig Witteke Heldens. Later presenteerde ze haar werk dat voortkwam uit haar  dwangneuroses. Haar werk vertelde een verhaal dat niet per se geruststellend was, maar wel oprecht.  Daarna kwamen er andere dingen. Soms bewoog het, dan weer was het een uitleg van iets dat nog moest gebeuren. Het waren vooral lieve mensen die hier iets lieten zien. Op zulke momenten probeer ik alles gewoon een beetje aan me voorbij te laten gaan. Dan kunnen andere dingen aan bod komen dan het gepresenteerde werk. De mensen zelf bijvoorbeeld. Het is een internationale gemeenschap van lieve mensen. Voor dit soort plekken hoef je in elk geval niet per se naar New York. Het verschil is alleen dat de kunstenaars die hier in een residency zitten, tussen de 600 en de 800 dollar aan huur betalen.In Nederland had je tot voor kort subsidie regelingen. Dit  zijn Kapitalisten verkleed als hippies.Later verlieten een handje vol bezoekers die niet bij de lieve mensen hoorden in de gutsende regen het pand om de metro te halen.Ze waren hier gekomen, in de hoop op een ervaring wellicht, en gingen nu terug in een langzame N trein naar Brooklyn.