vrijdag 25 december 2009

Immigration Officer


Bij het opschonen van mijn harde schijf (dat is ook zoiets, dat doe je zo tegen het einde van het jaar) vond ik een citaat terug van een soldaat die ik afgelopen zomer in California heb ontmoet. De man was naar Irak gestuurd, maar bleef gestationeerd in Duitsland.

‘Ik heb niet echt gevochten, toen ik aankwam was mijn onderdeel al vertrokken. Maar ik heb me wel vermaakt in Europa, Amsterdam, man, wat heb ik daar een goede tijd gehad. Maar je moet niet lager gaan dan Madrid, dan wordt het echt gevaarlijk. Daar stikt het van de gipsy’s.’


Deze man is binnen twee jaar een immgration officer in Sacramento. Niet dat een dergelijke uitspraak mij verbaast of shockeert, ik heb namelijk ook familie die zo praat. De vraag is alleen: wat zeg je tegen zulke mensen? Misschien dit: De werkelijkheid is altijd net iets anders dan we denken dat die is.