vrijdag 10 oktober 2008

intrigerend op een irritante manier


Hemingway blijft toch eigenaardig, ik ben nog steeds bezig met for whom the bell tolls (het favourite boek van McCain) en je denkt toch in eerste instantie dit is niks, wat een gezever. Maar ik ben toch blijven doorlezen, ik wil namelijk weten waarom hij de Nobelprijs voor literatuur heeft gekregen. Dat snap ik nogsteeds niet helemaal, al vind ik hem wel goed. Raymond Carver had hem van mij ook mogen hebben. Toch blijft het spannend dit boek over de Spaanse burgeroorlog waar, op bijna idere pagina, heerlijk gegeten wordt en vooral veel wijn wordt gedronken uit zakken van leer. De huidiege regering van Spanje schijnt het plan te hebben opgevat om uit te zoeken wie er nou echte misdaden heeft begaan in d eburgeroorlog of dat nu fascisten of communisten zijn. Dat lijkt me vijwel onmogelijk om nog uit te zoeken. Maar het verleden blijft knagen. Toch ben ik benieuwd of het meer zal zijn dan een gebaar alleen.