woensdag 26 februari 2014

Ideeënwereld

Vanavond heb ik gegeten met een vriend die kort geleden in retraite is geweest voor een weekend om aan een ayahuasca ritueel deel te nemen (ik schreef er hier al eerder over)  Eerst moest hij daarvoor minstens een week geen alcohol drinken en geen koffie. Hij heeft een behoorlijk hallucinatie gehad, vertelde hij. Zijn geest had zijn lichaam verlaten en hij betrad de wereld van de ideeën, de bron waar alles uit voortkomt. ‘Alle ideeën waren daar en ik realiseerde dat mijn lichaam een instrument was dat ik kon gebruiken in de echte wereld.’
Verder was zijn gezicht te klein voor de glimlach die hij daarbij voelde. Ik vind ayahuasca een fascinerend goedje, maar voorlopig ben ik er nog niet helemaal klaar voor. Vooral niet omdat je te maken hebt met anderen die geluiden maken en hardop allerlei trauma’s aan het verwerken zijn. Mijn vriend voelde zich goed en hij drinkt nog steeds geen koffie en alcohol.