zaterdag 22 februari 2014

Pop-up Cynisme

‘Pop-up’ en ‘schuif-in’ en ‘tussentijd’ zijn begrippen die zijn ontstaan vanuit de creatieve sector. het waren artistieke ondernemers, kunstenaars en architecten die kansen zagen op plekken waar het leven in de stad aan het doodbloeden was door sloop en eeuwig durende nieuwbouw. Inmiddels heeft de stedenbouwkundige politiek er ook lucht van gekregen (Stedenbouw is altijd politiek). Een artikel uit het blad Vice over een project in Londen laat haarfijn zien dat dit taalgebruik reeds lang is overgenomen door neoliberale krachten.
Het gaat over de Artworks Elephant pop-up mall in de wijk Elephant en Castle (Zuid Londen), dat er is neergezet terwijl deze wijk een vernieuwingsoperatie van 1,5 miljard pond ondergaat. Vernieuwen wil zeggen dat de armere mensen die hier woonden worden weggestuurd en dat er nieuwe veel duurdere huizen voor in de plaats zullen komen.
Een braakland waar een speelplaats op stond en dat door de buurt werd gebruikt om samen te komen, daar wordt nu een pop-up mall neergezet met zogenaamd hetzelfde doel: mensen samenbrengen waar eerst niks gebeurde. Dit is neoliberale stedenbouw van de meer cynische soort. Je noemt het stadsvernieuwing, maar de onderliggende agenda is: straf de armen.
De Pop-up shop is een injectienaald om een gevoel van rauwe stedelijkheid en van urgentie bij de consument te bewerkstelligen. Koop nu want zo meteen zijn we weer weg. Daar is niks mis mee natuurlijk, maar het wordt misschien tijd dat we er minder hoogdravend over doen. Diegene die de Pop-ip het meest gebruiken zijn geen nieuwe creatieve ondernemers, maar uitgesleten merken. Pop-up is inmiddels een marketingtruc in plaats van een artistiek bevlogen project. De Artwork Elephant mall is een stapel containers gevuld met puur neoliberaal cynisme.