woensdag 25 januari 2012

Zwart

Op het acht uur journaal hoorde ik het begrip ‘Jengel factor’. Supermarkten proberen elkaar door middel van spaaracties klanten af te vangen. Het is afhankelijk van de zeurende kinderen die iets specifieks willen sparen of ouders daadwerkelijk (tijdelijk) van supermarkt wisselen, dat heet de 'jengelfactor'. Gruwelijke taferelen levert dit op, bij de Albert Heijn bij mij in de buurt stonden ten tijde van de voetbalplaatsjesgekte drommen kinderen bij de uitgang. Met holle ogen vroegen ze of je nog voetbalplaatjes had. Net junks. ‘Kinderkracht is hinderkracht,’ schreef Abram de Zwaan al in zijn boekje over de mensenmaatschappij. Wat kinderen doen door te jengelen doen Afrikaanse straatverkopers door zielig te kijken. Niets zo onweerstaanbaar als een zielig kijken neger. Zelf probeer ik dat de laatste tijd ook. Wie denkt dat als je een boek hebt geschreven het werk daarna ophoudt, heeft het mis. Het boek moet ook nog verkocht worden door de auteurs zelf. Ik doe dat door naar recepties te gaan. Boekjes in de tas en dan gezellig met de mensen praten. Ik ga dan in eerste instantie enthousiasmerend te werk, als ze nee zeggen druip zacht snikkend af. Vaak komen mensen me dan toch nog achterna. Het werkt dus ook als je niet zwart bent.