Op het acht uur journaal hoorde ik het begrip ‘Jengel factor’.
Supermarkten proberen elkaar door middel van spaaracties klanten af te vangen. Het
is afhankelijk van de zeurende kinderen die iets specifieks willen sparen of
ouders daadwerkelijk (tijdelijk) van supermarkt wisselen, dat heet de
'jengelfactor'. Gruwelijke taferelen levert dit op, bij de Albert Heijn bij mij
in de buurt stonden ten tijde van de voetbalplaatsjesgekte drommen kinderen bij
de uitgang. Met holle ogen vroegen ze of je nog voetbalplaatjes had. Net junks.
‘Kinderkracht is hinderkracht,’ schreef Abram de Zwaan al in zijn boekje over
de mensenmaatschappij. Wat kinderen doen door te jengelen doen Afrikaanse
straatverkopers door zielig te kijken. Niets zo onweerstaanbaar als een zielig
kijken neger. Zelf probeer ik dat de laatste tijd ook. Wie denkt dat als je een
boek hebt geschreven het werk daarna ophoudt, heeft het mis. Het boek moet ook
nog verkocht worden door de auteurs zelf. Ik doe dat door naar recepties te
gaan. Boekjes in de tas en dan gezellig met de mensen praten. Ik ga dan in
eerste instantie enthousiasmerend te werk, als ze nee zeggen druip zacht
snikkend af. Vaak komen mensen me dan toch nog achterna. Het werkt dus ook als
je niet zwart bent.