dinsdag 10 januari 2012

Bokalen


Vandaag heb ik een printer cartridge opgehaald bij de refillwinkel in de Fahrenheitstraat. Op de terugweg nam ik een andere route en ben zodoende op een wonderlijke manier verdwaald. Ik kwam onder meer langs een zeer oude winkeletalage met een hoge en brede winkelruit. Hierachter zag ik honderden bokalen. In tientalle rijen stonden ze tegen de achterwand opgesteld. Ze glommen metaalachtig in het grijze middaglicht. Totaal verbluft door dit ontroerende aangezicht stapte ik van mijn fiets. Er ging een fris soort optimisme van deze winkel uit, alsof het wilde zeggen dat er voor iedereen wel wat te winnen viel, in elke denkbare categorie. Ik had nog nooit zoiets gezien. Even zag ik een vitrinekast voor me in mijn eigen woonkamer. Een gouden beker voor dressuur, een tweede prijs voor waterpolo (dat is een teamsport, ben ik minder goed in), winnaar Europese kampioenschappen schaken (niet alleen ben ik fysiek superieur, ook mentaal sta ik mijn mannetje) en zo nog wat sporten die ik nog nooit beoefend heb.  Daarna fietste ik verder en dacht aan mijn herinneringsmedaille voor het schaatsen op natuurijs vorig jaar. Of was dat alweer twee jaar geleden? Ik vraag me af of het er dit jaar nog van komt.