maandag 10 oktober 2011

Jaren geleden



 

Onlangs heb ik de film Stalker van Tarkovski weer gezien. Het was jaren geleden  dat ik de film zag. Toch kwam deze me bijzonder vertrouwd voor, alsof ik hem onlangs  nog heb gezien. Het is dus mogelijk dat ik ondertussen op youtube nog wel eens wat voorbij heb zien komen, al kan ik mij dat volstrekt niet herinneren.  Mooie film is Stalker, vol poëtische scènes en prachtige zinsneden. 
Wat te denken van deze uitspraak van Stalker zelf: ‘What they call passion is not some emotional energy, but friction between their souls and the outside world.’ 

Passie is niet meer dan de energie die vrijkomt bij wrijving van de ziel met de buitenwereld. In de 'Zone' waar een kamer zou zijn waar iemands diepste verlangens werkelijkheid zullen worden, wordt die wrijving ook steeds minder. Het is een entropische omgeving, een plek van het verval, waarbij de menselijke structuren steeds meer vervagen  en een worden met de natuur.