donderdag 9 december 2010

Rauwe vis

Vandaag was ik in Hoorn bij de tentoonstelling Eet Smakelijk. Een vriendin was daar gast curator.  Zij had de zeventiende eeuwse schilderijen collectie verzorgt, maar zich vooral bezig gehouden met het boekje dat erbij uitgegeven is. Deze vriendin is Amerikaans en het is opmerkelijk dat een Amerikaan dit thema moest verzinnen om deze drie musea voor heet eerst samen te laten werken. Toen de lokale talkshow master bij de opening hier een toespeling op maakte zei een van de directeuren dat het niet de eerste keer was dat ze samenwerkten maar dat ze in het verleden ook al eens samen geadverteerd hadden. De collectie in het Westfries museum was niet om echt warm van te lopen, het langste heb ik stilgestaan bij een kast waar embryo's op sterk water waren gezet en waar een gemummificeerd babylijkje in lag en een stuk Eskimo waarvan de stukken huid zo aan elkaar waren genaaid dat het wel wat weg had van een rugzak. In 2008 heeft Groenland geprobeerd de Eskimo terug te krijgen, het lijk is 200 jaar geleden door walvisvaarders meegenomen. Er hangt een geplastificeerd krantenartikel naast. Hierin staat een citaat van de museumdirecteur; ik wordt betaald om de collectie te bewaken, dus de eskimo blijft hier. Stoere taal. Het ding ligt nogal onduidelijk op de onderste plank van een kast, als je niet beter weet denk je dat het een rugzak is, zoals ik al zei. Primitief in elkaar genaaid. Misschien is het dat ook wel, voor de rest is het namelijk nauwelijks herkenbaar als mens. Ik dacht trouwens altijd dat het woord Eskimo nogal beledigend was. Betekend dat niet rauwe viseter?