zaterdag 30 oktober 2010

levend brood


Gisteren gaf iemand mij een brood met de mededeling dat ik een gaatje in de plastic zak moest maken om het brood te laten ademenen.
Anders gaat het dood, zei diegene tegen mij. Het ging om een speciaal soort graan.
Ik kan het dus niet invriezen?
Ja, dat kan wel, dan moet je het goed afsluiten.
Maar dan sterft het dus...
ja, het is beter om het gewoon op te eten en dan later in de week misschien te roosteren...

Levend brood, ik moet zeggen dat ik er van middag wel aan dacht tijdens de lunch.
Ik had kaas gekocht bij de avondwinkel, de wandeling duurde langer dan normaal. Net toen ik de javastraat wilde oversteken kwam er een demonstratie langs. Alle demonstraties in Den Haag komen door de javastraat. Meestal is de politie in de meerderheid, wat er erg koddig uit ziet. Vandaag ook weer. Het groepje dat voorbij kwam zag er net zo uit als de neonazis van laatst. Ook deze demonstranten waren in zwart gestoken, droegen vreemde vlaggen met zich mee en hadden kaal geschoren koppen. Er was politie te paard, politie op de fiets, politie in de auto, politie in burger, politie in uniform en er volgden drie arrestatie busjes. Dat alles was opgetrommeld voor, en dan schat ik het echt ruim, niet meer dan dertig man.Ze scandeerden dat ze tegen het syteem waren, of nee ze riepen het regime. Ze waren dus links,denk ik, nee ik weet het zeker want Che Guevara wapperde soepeltjes op een vlag.Demonstreren is een club uitje van een paar individuen waar wij allemaal voor betalen. Voor de neonazis waren er enkele maanden geleden geloof ik zelfs vijf arrestatiebusjes die zoals de bezemwagens in de tour de France, de colonne sloten. Niet alleen linkse hobby's kosten geld. (Ik kom er net via internet achter dat het ging om een dmeonstratie van de Nederlandse Volksunie, toch een rechtse demonstratie dus, verwarrend allemaal.)
Ook het levende brood is nog een mysterie.