dinsdag 19 oktober 2010

Slaaphuis

Het overkomt me steeds vaker dat dezelfde mensen geld aan me vragen op straat. Op station Apeldoorn staat altijd dezelfde man die geld nodig heeft voor het zogenaamde slaaphuis, maar aan z'n hoofd zie je dat hij eigenlijk slaapmiddelen bedoelt, of iets anders waar je duizelig van wordt. In Groningen heb ik ooit een keer ruzie gehad met zo iemand die altijd maar weer geld vraagt. Voordat hij mij zag, was ik op hem afgelopen en vroeg hem om een euro. Hier kon hij niet om lachen en hij begon scheldend achter me aan te lopen. Humorloos figuur vind ik dat. Het komt wel eens voor dat ik wat geef, uit zwakte. Dan is het makkelijk om er vanaf te zijn. Dat gebeurd dan vooral bij mensen die ik niet ken. Altijd weer diezelfde types met hetzelfde zinnetje, het is ongeveer net zo stront vervelend als die telefoongesprekken in de trein. Als we het dan toch over straatartiesten hebben, zoals gisteren op deze plek, dan zouden juist de zwervers iets moeten verzinnen om het voor potentiele geldschieters makkelijk te maken om iets geven, in plaats van moeilijk. Je moet het publiek blijven verrassen en niet met hetzelfde riedeltje over slaaphuis blijven aankomen. Dat is dan weer mijn meninkje, of is dit de malaria parasiet die van zich laat horen....Af en toe neemt ie de boel over namelijk.