donderdag 23 september 2010

GH09: Testament

AA komt vandaag alleen. Die aimable meneer AA, iedereen mag hem graag. Er was voor meer gedekt. De tafel stond vol met kleine pittige omeletjes en Frans stokbrood dat een eind verderop door een Marokkaans echtpaar wordt gebakken. We namen plaats op de veranda en Karimi vroeg hem waarom hij alleen was gekomen. Het toneelstukje dat zich voltrekt, gespeeld door meneer AA met zijn grote vriendelijke hoofd en trouwe honden ogen, is uitzonderlijk grappig en heb ik vaker gezien. Ghanezen die zichzelf of hun eigen afrikaansheid parodieren door in pigeon english te gaan praten.

Heb je me niet in de krant zien staan? Ze waren ‘s ochtends opweg om mij te halen van het vliegveld toen mijn auto werd aangereden. De bestuurder was een vrouw en er zat ook een type naast haar, een kerel, ze kwamen uit de stad van een nacht uit. Ze is doorgereden en ze hebben haar achtervolgt, het bleek de dochter van Nana te zijn (Nana is een chief uit de omgeving van Accra). Maar omdat ze dachten dat ik in de auto zat was het even voorpagina nieuws. We gaan aan tafel zitten en ik wil toch graag weten hoe het zit met de olie. En hij vertelt erover. Er zal naar verwachting tachtig duizend vaten per dag worden opgepomt. De vraag is, wat gaat dit met het land doen? Ik kan me het antwoord niet meer herinneren, het zal niet erg uitgsproken zijn geweest daar is hij veel te voorzichtig voor. Een voorzichtige, maar zeer aimabele man. Iemand waar je direct vrienden mee wil worden. De mensen zeggen dat hij ooit president van dit land gaat worden. Zal Ghana gevrijwaard blijven van corruptie en sociale onrust? Er kwam iemand binnen en de vraag ging verloren in wederzijdse begroetingen en gespeelde verwensingen over het late moment van aankomst.Ghana heeft nauwelijks een historie van ethnisch geweld. In 2002 is er een Dagomba koning onthoofd in het noorden. In het kielzog daarvan zijn er nog eens een stuk of honderd mensen omgebracht. In het boek ( Death of an African King) lees ik de verhoren van ooggetuigen.

Edelachtbare: Dus, je wist bij welke lichaam de hand hoorde die over de schouder van de verdachte hing?

Getuige: Yessir, ik herkende de hand als die van de yana

Edelachtbare: Welke kenmerken had de hand waardoor je zeker wist dat het om de hand van de koning ging?

Getuige: Door zijn horloge sir.

Daarna volgt een eindeloos kruisverhoor over horloge bandjes. Maar dat is het noorden. De dingen zijn daar anders. Er kwam iemand binnen en het onderwerp lostte op in begroetingen en gespeelde verwensingen over het late tijdstip van aankomst. Een zwarte vrouw in een witte broek van hooguit dertig lachtte schaapachtig naar de mensen aan tafel. In haar kielzog volgde een cremekleurig jongetje. Meneer AA kende ze ook goed, hij gedroeg zich als een vriendelijke oom. Ik heb de afgelopen maanden al drie keer mijn testament opgemaakt zegt Karimi tegen Meneer AA, terwijl de nieuwe gasten aanschuiven. De oude Karimi heeft twee officiele vrouwen, een Libanese en een Engelse. Hij heeft vier officiele kinderen. Toch neemt hij ook zijn verantwoordelijkheid voor zaken die niet op papier staan. Het jongetje is ongeveer acht jaar oud en heeft pachtige lange wimpers. Hij prikt verlegen in een paar worstjes als hij een aai over zijn bol van de oude Karimi krijgt.