maandag 17 augustus 2009

Uit beleefdheid


In het boek Elisabeth Costello van Coetzee dat ik aan het lezen ben treedt de hoofdpersoon Elisabeth Costello op als een dierenactivist. Ze vindt niet dat mensen het recht hebben om dieren op te eten en komt met zeer uiteenlopende argumenten die in het boek soms de vorm van een academische discussie krijgen. Argumenten die ik zelf nooit zo gebruikt heb omdat ik op dat gebied geen zendingsdrang ervaar en omdat ik nu eenmaal vegetarisch ben opgevoed. Natuurlijk ben ik ook wel eens beland in een discussie over de bio-industrie waar ik ook op tegen ben, maar er is zo nu en dan wel eens wat gehakt doorheen geglipt.Door de pasta saus beodel ik. Dat is niet omdat ik niet consequent ben (consequent ben ik in de ogen van sommige vegetariƫrs toch al niet omdat ik vis eet) maar omdat ik beleefdheid belangrijker vind dan principes.Als mensen voor je gekookt hebben vind ik het lastig bepaalde dingen te weigeren. Ik ben liever inconsequent. Inconsequent zijn, dat is achteraf misschien wel mijn morele leidraad in het leven.