dinsdag 25 augustus 2009

Eenzaamheid



Op de middelbare school werd ik getroffen door pfeiffer, de wel bekende ‘kissing disease’ die ik overigens had opgelopen zonder iemand noemenswaardig gekust te hebben. Terwijl ik er misschien wel vier maanden uit lag zei mijn docent Nederlands dat ik me geen zorgen hoefde te maken over het inhalen van zijn lessen. Hij zei: ‘ook van ziek zijn kun je een hoop leren.’
De kinderbescherming is een proces begonnen tegen het besluit van Laura Dekker om de wereld rond te varen, zogenaamd omdat ze op een cruciaal moment in haar ontwikkeling alleen op zee zou vereenzamen. Misschien moet de kinderbescherming worden opgeheven. Als ze zich hier al druk over kunnen maken hebben ze blijkbaar niks nuttigs meer te doen. Zoals je van ziek zijn een hoop kunt leren zo kun je van een solozeiltocht ook vast een hoop leren.
Als de kinderbescherming het heeft over eenzaamheid, lijken ze haast wel vergeten te zijn dat communicatie tegenwoordig geen direct contact meer vereist. Ook midden op de oceaan kun je je facebook pagina bijhouden en er flink op los chatten. Twitter wordt misschien wat saai: ik zit op zoveel knopen van de galapagos eilanden. Er is maar een verklaring dat de kinderbescherming, het ministerie van onderwijs en de media er bovenop zitten: Het is een leuk mediageniek dingetje dat ons even verlost van het Geert Wilders gekrakeel.