maandag 24 augustus 2009

Afscheidsrede


Ik heb een pakketje uit Amerika gekregen van Bennie Goedhart. Het waren foto’s van mijn bezoek aan de familie in California. Ook was er een grafrede bijgevoegd die Bennie Goedhart had geschreven en uitgesproken bij de dood van zijn oom Louis Goedhart. Louis Goedhart was de eerste van mijn oma's broers die allemaal naar Amerika zijn gegaan om de wel bekende 'droom' na te jagen. De man heeft grote indruk gemaakt op de jonge Bennie van wie hij op 13 jarige leeftijd al achter het stuur mocht kruipen van diens chevy truck uit 1963.Wat vooral opviel aan de speech van Bennie was de nadruk op de schelmen streken van zijn oom. Zo is Louis ooit de K-Mart binnenwandeld om daar zijn oude gymschoenen in het rek te zetten en op een nieuw paar weer naar buiten te lopen. Ook het feit dat hij dit veertig jaar later nog een keer herhaalde werd met nadruk in de afscheidsreden genoemd. Zoiets heb ik nog nooit gedaan. Maar mocht iemand al bezig zijn met aantekeningen maken: ik ben ooit uit een restaurant weggelopen zonder te betalen met een stalen gezicht (niet iets om trots op te zijn). Over veertig jaar zal ik het nog eens herhalen.