zondag 23 augustus 2009

Roze smoking


Onlangs stond er een grote vrachtwagen met de tekst Hamburg Süd voor het voormalige huis van de familie Couperus. Het was een verhuiswagen, dus ik dacht dat het pand eindelijk verkocht is. Het Louis Couperus museum is ongeveer 30 meter van mijn huis, maar ik was er nog nooit geweest. Door die verhuiswagen en stuk in de Volkskrant over dat mini museum besloot ik er vandaag toch maar eens te kijken. Van alles in het museum, waar ieder half jaar een nieuwe expositie te zien is, vond ik de roze smoking met korte broek misschien wel het meest indrukwekkend. Er was voor een bepaald bal in Nice het kleding voorschrift afgegeven om in roze en zijde kleding te komen. Eén grote deinende zee van roze, zo ver het oog reikt. Het was er volgens Couperus zo druk dat je er nauwelijks kon dansen. Hij had met zijn gezelschap dan ook een loge genomen waardoor ze af en toe even tot rust konden komen en een glas champagne konden drinken. ‘Erg prettig’ noemde Couperus die loge. Veel meer dan een hand vol oppervlakkigheden kom je in het museum dus niet tegen, maar het stemt wel nostalgisch naar nooit gekende tijden. Volgens de aanwezige vrijwillieger was er overigens nog geen sprake van verkoop.'Er zullen nog wel wat spullen opgehaald zijn van de vorige bewoner.' Het Couperus museum heeft dus nogsteeds de hoop dat ze ooit in het statige huis aan de Suriname straat terecht zullen komen.