vrijdag 4 maart 2016

Malaria


De malaria parasiet blijft soms tientalen jaren in je lichaam zitten en kan zich dan weer openbaren. Een nare gedachte. In 2010 kreeg ik malaria en bleef vijf dagen in het ziekenhuis. Een soort griep tot de macht tien. Soms heb ik het idee dat ik de parasiet voel bewegen in de uithoeken van mijn lichaam. Sonia Shah heeft een interessant boek geschreven over de vraag waarom er nog steeds malaria in de wereld is. Dat komt omdat op de plekken waar malaria het meeste voorkomt, de mensen er het minste mee bezig zijn.
Malaria is een normaal probleem van het leven, een beetje zoals wij tegen griep aankijken. Toch gaan er ene hoop mensen dood aan malaria en dat komt omdat het op zo ontzettend veel plekken in de wereld voorkomt. ‘Wij zijn in West Europa en in Amerika ook van de malaria afgekomen, niet omdat we malaria hebben aangevallen, maar omdat we de leefomgeving hebben aangepakt,’ zegt Shah. ‘We slowly built malaria out.’ Voor mij is dat dus te laat.