maandag 9 maart 2015

Touch-screen gezicht

‘Kwa touch vind ik Samsung wel fijn maar hij is gewoon lelijk.’

Dit zei laatst iemand in de trein en even dacht ik dat het over de politicus ging, maar later bleek het om de telefoon te gaan. Niet Samson, maar Samsung. Op zich had het gekund natuurlijk. Politici maken ten slotte reclame voor zichzelf zoals ook lifestyle producten worden aangeprijst. Kijk naar Alexander Pechtold. Hij liep laatst rond door een leeg radio Kootwijk gebouw op de Veluwe. Een beetje een Apple-store achtige omgeving; witte muren en verder niks. ‘Ik wil een rechtvaardige samenleving waar iedereen zich thuis voelt,’ zegt Pechtold als de interface van het merk D66. Op het youtube kanaal van de PvdA komt Samson ook in beeld met zijn touch screen gezicht. Hij begint over een jongetje met een isis vlag en een t-shirt van het Nederlandse elftal. Iets wat hij niet met elkaar kan verenigen. ‘Ik begrijp het niet. Ik kan het niet begrijpen.’ Hij vraagt zich af hoe haat en eenheid samen kunnen gaan in dat jongetje. Een T-shirt van het Nederlandse elftal is blijkbaar eenheid voor Samson en die vlag is haat. Weet dat jongetje veel. Die vindt het vooral gezellig. Maar Samson heeft het jongetje nodig, hij heeft hem nodig om aan te geven dat hij een land wil, net als Pechtold, waar we samen 1 zijn. Politiek wordt hier gepresenteerd als app waarmee je de samenleving fijner kan maken. Helaas heb je daar visie voor nodig, geen gelikte reclame spotjes.