zondag 8 maart 2015

Afzien

Wie een minuut van z’n persoonlijke record af wil halen moet afzien. Tijdens de tien km vandaag in Den Haag dacht ik regelmatig aan stoppen. Het was geen enkel moment leuk. Al bij het Vredespaleis, 1 km vanaf de start, had ik het gevoel stuk te zitten. En dan doorgaan. Maar waarom eigenlijk? Die vraag plaagde mij langdurig. Op een gegeven moment komen de mantra’s naar boven, hardlopen is een voorrecht, ging het door mij heen. Ik moest volhouden, zoveel was zeker. Het uithoudingsvermogen werd beloond. Maar liefst een minuut en vierentwintig seconden sneller dan de vorige keer. Ik ben nu al zenuwachtig voor volgend jaar. Nu zit ik onder de zesenveertig minuten, maar volgend jaar moet ik natuurlijk weer onder de vijvenveertig zien te komen.Wat een stress. Ik kan beter de halve marathon gaan doen, dan hoeft het minder hard en is het in eerste instantie een kwestie van de finishlijn halen.