Tim Kreider vertelt in dit artikel op de Stone over de functie van het narratief als schild, als manier om de wereld te ordenen. Tegelijkertijd is er altijd een vorm van agressiviteit in het schrijven over mensen die je kent. Het is bijna altijd schadelijk voor de relatie die je hebt met mensen.
Schrijven over mensen betekent dat je afstand moet nemen, bijna het soort afstand dat een arts heeft als hij in het lichaam van een patiënt gaat snijden.
“To an artist, people are, among other things, data. There is a part of you that isn’t necessarily cruel but isn’t especially nice, either — a part that just watches, and listens, and wants to know.”
Misschien is dat wel fascinerend aan goede schrijvers. Ze zijn niet instaat een normaal leven te leiden omdat ze alles voortdurend stuk maken in het echte leven zodat ze in hun kunst een goed artistiek resultaat kunnen bereiken.
Schrijven over mensen betekent dat je afstand moet nemen, bijna het soort afstand dat een arts heeft als hij in het lichaam van een patiënt gaat snijden.
“To an artist, people are, among other things, data. There is a part of you that isn’t necessarily cruel but isn’t especially nice, either — a part that just watches, and listens, and wants to know.”
Misschien is dat wel fascinerend aan goede schrijvers. Ze zijn niet instaat een normaal leven te leiden omdat ze alles voortdurend stuk maken in het echte leven zodat ze in hun kunst een goed artistiek resultaat kunnen bereiken.