maandag 2 juni 2014

Een dag om aan de balk te spijkeren

Recensie: Rinus Spruit – <em>Een dag om aan de balk te spijkeren</em>

Het is middag. Een man loopt de tuin in en lepelt staand een bakje vla leeg. Dan gaat hij weer naar binnen. s ‘Avonds om negentien minuten over acht komt er vlak over de daken een vlucht ganzen over. Ze scheren kakelend voorbij. De kat kijkt gealarmeerd omhoog. Ze kan er niets aan doen.

In het huis van de kat waar ik even op pas trof ik een boek van Rinus Spruit. 'Een dag om aan de balk te spijkeren' heet het. Geweldig boek. Het doet me denken aan het laatste Nederlandstalige boek dat ik las: 'Het boek Ont'  van Anton Valens. Beide hoofdpersonen gaan gebukt onder een ziekelijke onzekerheid. In het boek van Valens knapt de hoofdpersoon aan het einde behoorlijk op. Hoe het met de hoofdpersoon van Spruit gaat aflopen weet ik nog niet halverwege het boek. De hoofdpersoon heet Maarten Rietgans en heeft zowel een messiascomplex als een minderwaardigheidscomplex. Hij probeert uit te blinken als verpleegkundige. Op pagina 128  valt te lezen: ’Er mag gestorven worden, maar nier meer dan nodig is.’
Het is een boek waarin je blijft lezen. De ganzen staan nu vast ergens op een donker veld, een tram laat z'n bel rinkelen. De kat wil aandacht. Ik lees snel verder over Maarten Rietgans.