zaterdag 7 juni 2014

Parkeerplaats bewaarder


De film ‘The Parking Lot Movie’ over de parkeerplaats verzorgers van een parkeerplaats in Charlottesville Virginia, stond al erg lang op mijn lijstje om te bekijken. Vandaag zag ik de film eindelijk helemaal. Een geweldige documentaire over parkeerplaats bewaarders die min of meer in strijd zijn met de automobilisten. Ze worden uitgescholden en veel chauffeurs willen niet betalen, maar ze ervaren ook een zekere macht omdat mensen met dikke auto's toch ook ergens moeten parkeren. Als de auto te groot is wordt deze geweigerd.
Iemand in de film zegt: 'Het is een goeie plek voor filosofen want hier krijg je af en toe een middelvinger naar je opgestoken en filosofen hebben dat nodig.' De auto bewaarders zien zichzelf  soms als God. Wie niet betaalt kan een steen tegen z'n ruit verwachten. Ze zijn het kleine leger van mensen die niets hebben en op de fiets naar het werk gaan tegenover het grote leger van autobezitters en consumenten. Hier komen ze elkaar tegen. Mocht ik ooit kinderen krijgen dan zou ik willen dat mijn kind een parkeerplaats medewerker zou worden. Het lijkt me eerlijk en simpel werk. Maar volgens mij is het een uitstervend beroep. Rietdekker is natuurlijk ook goed.