dinsdag 17 juli 2012

VAD: Troostprijs


Vandaag zou ik mee op de grofvuilwagen van de milieudienst in Groningen. De manager die had toegezegd dat dit kon, bleek een andere dan diegene die erover ging. De manager die erover ging stond erop dat ik eerst een instructie film zou kijken. Deze film  bleek echter lastig terug te vinden op de harde schijf. Robert, die ik nog kende van vorige week vrijdag gaf mij alvast een gratis tip. ’Als je een sofa ziet staan, til deze dan altijd op met z’n tweeën en forceer niks want die sofa, die wint het toch wel van jou.’
Mijn andere vriend, Johan, die ik ook ken van de 1000 (zoals de vuilniswagen wordt genoemd), wist te vertellen dat je precies kan zien wanneer de IKEA weer uitverkoop heeft. ’Dan staat de hele huisraad bij de stoep om vervangen te worden door nieuwe, meer modieuze, spulletjes.’
Inmiddels was de grofvuil auto verdwenen. Als troostprijs mocht ik mee met  Jamie die veegdienst had in de binnenstad. Jamie is 25 en droomt ervan om samen met zijn zwager een verfgroothandel te beginnen. We hadden de opdracht om het vuil dat zich in hoekjes en gaatjes had opgehoopt voor de borstelwagen van Huib te vegen. Huib is vergroeit met de borstelwagen en bestuurt het ding als onderdeel van zijn eigen lichaam. ‘Achter dit elektriciteitskastje worden vaak messen verstopt,’ vertelt Jamie. Het is sympathiek bedoelt, hij wil het bezemwerk toch een beetje interessant maken. Ondertussen verlang naar de snelheid van de 1000. Huib legt uit dat er drie veegtechnieken zijn. ‘Als je veegt zoals jij veegt dan heb je aan het einde van de dag een kapotte rug en blaren op je handen.’
Ook wees Huib me erop dat ik me moest aanleren om verdacht te zijn op afval dat zich op armlengte bevindt.’De meeste beginners kijken naar de grond, maar zolang als je zelf bent, zo hoog ligt ook het afval.’
Daarna kroop hij weer in z’n borstelwagentje.
‘kijk,’ zei Jamie.’Dat zie ik steeds vaker liggen, als je het mij vraagt is de halve stad verslaafd.’
Voorzichtig raapte ik het papiertje op. Samen met het verhaal van de messen wees het erop dat Groningen minder provinciaals is dan vaak wordt aangenomen.