vrijdag 20 juli 2012

Herinnering


 
Een Chinese kunstenaar heeft afbeeldingen van internet nageschilderd. Sommige plaatjes kent iedereen, we meenden zelfs het beeld van een panter te herkennen. Iets in z’n houding en de manier waarop hij z’n staart had gedrapeerd, maakte het beest direct herkenbaar. Misschien dat dit plaatje in een of andere reclame wordt gebruikt. Iedere dag dat de tentoonstelling duurt wordt er een willekeurig doek overgeschilderd. Helemaal bovenin zagen we een schilderij van een vrouwelijke mensaap. Die hing ook in het W.G. Sebald huis, zei de lieve g. Het W.G. Sebald huis, zo noemden we een gebouw dat vol hing en met kleine fotootjes en waar zo nu en dan een brief was opgehangen van een stervende man. Een huis vol herinneringen; spaarzaam verlicht. Daar hing ook deze foto van de vrouwelijke mensaap. Een foto van een beeld dat wellicht gemaakt was als een archeologische interpretatie na de vondst van een schedel.

De hele dag dat we door de stad liepen en ik iets kocht of mijn kaartje voor een tentoonstelling liet zien, bleek mijn gulp open te staan. Er was weinig aan te doen, als de tijd verstreek ging ook mijn rits weer open. Een spijkerbroek die ontworpen leek om mij publiekelijk voor lul te zetten.