vrijdag 13 juli 2012

VAD: Opleiding


 
Wellicht heb ik op deze plek al eerder geschreven over een jongensdroom die is uitgekomen. Ik herinner het me nu, het was de droom om in een Porsche te rijden. Inmiddels is een tweede jongensdroom  uitgekomen. Ik ben vandaag vuilnisman geweest. Surfend achterop de vrachtwagen schoot ik door de stad. De voortdurende interactie met de mensen, de winkeliers en de marktkooplui; het was een genot om daar bij te zijn.Vuilnis is een sociaal ding en ik ben tot de conclusie gekomen dat het een slecht idee is om vuilnis onder de grond te stoppen (onder het mom van vooruitgang). De interactie tussen vuilnismannen en de winkeliers is hartverwarmend. Die jongens hebben een band opgebouwd met de binnenstad. Vroeger was dat ook in de wijken, ze kenden bepaalde buurtbewoners en zorgde voor sociale controle. Nu worden containers weggestopt onder de grond en is hun natuurlijke rol overgenomen door mensen in het uniform van de stadswachten. In Nederland begrijpen we niet dat bepaalde zaken beter opgelost kunnen worden op informele wijze.
Het was slecht weer maar de mensen deden hun best om vrolijk te blijven. De prostituees zwaaiden naar ons en we kregen koffie, cola, chocolademelk en broodjes van iedereen. Uiteindelijk ging ik naar huis met aardbeien en bloemen. Een traditie die door nieuwe managers met nieuwe opleidingen die vers bij de gemeente zijn komen werken willen afschaffen. Middelmatigheid treft men overal, maar lijkt vooral een eigenschap van managers zonder ervaring maar met een diploma. Wantrouw mensen met een opleiding.